Vad vill du dofta?

Det sägs att människor använde parfym redan i det antika Egypten. Rökelse, krämer och oljor fick egyptierna att dofta behagligt – även om parfymformulan så som vi främst kanske känner den idag, som eau de toilette och eau de parfym, är av senare datum. Och som tur är har utvecklingen av doft gått framåt. Många av de ingredienser som förr användes i parfym, som till exempel mysk från hjortens testiklar, tillverkas idag (tack och lov!) istället på syntetisk väg.

Valet av dina parfymer säger något om vem du är, och vad du vill uttrycka. Vill du vara sensuell, sensationell eller en blyg viol? Några av de parfymer som säljer allra bäst i Sverige är de som luktar rent och nytvättat. Som att gå förbi en tvättstuga och vara tvungen och stanna på gatan, eller solvarma lakan på klädstrecket en dag i juli. Tyngre, kryddigare dofter säljer bättre i andra länder än i Sverige.Det går trender som i parfym som i allting annat, även om den instinktiva känslan säger att doft torde vara personligare än så. Vår parfym är det som verkligen ligger oss närmast huden. De doftar dessutom olika på olika personer.

Men vad är det som har fått, och får, oss att vilja dofta? Varför vill vi inte vara doftlösa? Handlar det om att lämna avtryck, om att skapa identitet? Vi vill berätta för vår omgivning vem vi är. Det sägs ju att en stor del av anledningen att vi blir förälskade har med doften på ändamålet för vår kärlek att göra. En stor del av det doftintryck vi gör är varken vi eller mottagaren medveten om, om annat än på ett djupare plan. Med parfym påverkar vi det intrycket, på samma sätt som vi påverkar vår uppenbarelse med kläder eller frisyr. Att vara doftlös är att göra avkall på ett möjligt uttryck och kreativitet. 

 

Martha Andersson