Lärande i det gröna

Skog och mark är världens bästa klassrum.
Alla med barn vet hur det är: Det är bara att ge sig ut på en liten söndagstur med familjen så är det full rulle med att hålla koll på de små knattarna. Om de inte springer iväg för att utforska och upptäcka så håller de en upptagen med att ställa alla möjliga frågor. 

“Vad heter den där blomman?”

“Kan man äta det där bäret?”

“Får jag dricka vatten ur pölen?” (Ja, oftast frågar de inte, utan bara gör.)

Och det är inte konstigt att naturen triggar igång vår nyfikenhet och upptäckarlusta. Det är trots allt i naturen som vi, arten människan, har spenderat större delen av vår evolutionära historia. Det är först i modern tid, ur ett evolutionärt perspektiv, som vi har hittat på att vi är frånskilda den.
Bara för att vi bor staplade på varandra i hus av betong.

Samma sak gäller för övrigt klassrummet.
Vem kom på att barn ska sitta stilla i ett rum och tror att de lär sig bäst på detta sätt?
Kolla bara på Sir Kenneths Robinsons episka föredrag om hur vi sitter fast i ett paradigm där skolan i princip är en fabrik: In med eleverna i ena änden av maskinen och så kommer de ut “färdiglärd” i den andra.

Den förälder som vill ge sitt barn en möjlighet till en friare skolgång kan snegla på de svenska Ur och skur-skolorna. Till exempel Skabersjöskolan, som är en skola i Svedala där man kombinerar skolverkets läroplan med Friluftsfrämjandets pedagogik.

Här använder man sig av friluftsliv, utomhuspedagogik, upplevelsebaserat lärande och medvetet ledarskap. På Skabersjöskolan finns både förskola för barn 1-5 år, samt skola och fritidshem för skolår F-5. Pedagogiken är centrerad kring att vistas både utom- och inomhus.
Här är ditt barn i fokus, och personalen gör dagligen val kring vad som passar bäst för individen, gruppen och aktiviteten.

 

Mikael Barani